• Rättsystemet i Sverige, fattar inte grejen!!

Jag kom in på samtalsämnet "Sveriges Rättsystem" med en vän igår kväll...

Läs noga, även "mellan raderna"...

1) Polisen har beslagtagit 10kg Kokain av en knarklangare. Hans ställs inför rätten där han nekar. Trots detta vet självklart rätten att han ljuger och hans dom blir 10 år.

2) En 15 årig tjej blir våldtagen av en 45 årig man. I rätten vågar inte tjejen träda fram, får sedan reda på att mannen nekat brottet men fått 4 års fängelse.

Läs dessa två fall en gång till... FATTAR NI GREJEN!!!??? Hur i helvete kan en våldtäktsman få 4 år och en dum knarklangare 10år?????????

Jag ber om ursäkt men detta inlägg kommer nog att innehålla en del svordomar men detta bara för att jag blir så JÄVLA FÖRBANNAD!!

Fall 1:

Knarklangaren får 10 års fängelse för att rätten anser att den mängden Kokain han hade skulle kunna göra mycket stor skada hos många människor. Okej, fine, det förstår jag för det är ren fakta. Men, är det inte knarkarna själva som väljer att köpa Kokainet, dom skadar sig själva, visst det är inte heller bra, men det jag vill komma fram till här är att rätten värderar knarkinnehav väldigt högt, vilket stör mig otroligt mycket med tanke på de straffen som då t.ex. en våldtäktsman får. Borde inte människan värderas högre!?

Fall 2:

Vi antar att den 15-åriga tjejen varit på bio med sina vänner och åker hem direkt efter filmen. Klockan är ca 23.00 på kvällen och hon känner att någon förföljer henne, vilket stämmer. Mannen, 45 år gammal, dyker upp, tar ned henne på marken och sliter hennes läder sönder och samman. Han våldtar henne och lämnar sedan platsen oberörd med den 15-åriga flickan helt sönder på marken. Mannen åker fast och får 4 år, det är den längden som är vanligast, han får psykisk "hjälp" och kommer ut 4 år senare.

Den här tjejen som bara är 15 år, kommer ständigt i sitt liv leva med en skräck att bli utnyttjad & våldtagen igen. Det är psykiskt påfrestande för denna tjej. Hon kommer kanske aldrig kunna lita på en kille, kanske inte ens kunna träffa någon. Hon kommer livet ut att ha detta med sig. Visst, hon kanske blir starkare med tiden, men rädslan att något liknande ska hända finns alltid där hos henne.
Hon kommer vara rädd att gå ut på kvällarna, t.o.m bara då hon kanske bara ska utanför dörren för att ta sig en cigarett.

Kan ni förstå hur man ger en knarklangare 10 års fängelse och en våldtäktsman 4 år?!
Självklart, ge langaren 10 år, inga problem alls....

Våldtäktsmannen ska få smaka på sin egen medicin, kapa kuken av honom och ge honom livstid, då menar jag livstid och inte "Sverigelivstid" som e 12 el 14 år... inte riktigt säker.

Jag tycker att rättsystemet värderar saker HELT FEL... De tar ting före människan och det gillar jag inte...

Har otroligt mycket mer att säga om detta men då skulle ni aldrig orka läsa hehe... skulle antagligen bli en bok.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar med det jag skriver....

Bye bye

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med 100%, hur faan kan man ge en våldtäktsman 4 år?? Hur sjuk får man vara?

2008-09-26 @ 18:13:48
Postat av: Rebecca

Jag menar det!! Det är sjukt hur en människa som gjort en annan så skadad inte bara fysiskt utan rent psykiskt bara kan få ett sådant mesigt straff som 4 år, som om han inte kommer göra om det igen, han gör det med säkerhet igen!!! Blir så satans förbannad!!!!!!! hade jag fått bestämma hade man kapat kuken på honom och satt honom i en liten grå äcklig cell tills han ruttnade!!!!!!!



Peace, hehe

2008-09-26 @ 22:23:44
URL: http://becciiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0